24 września 2024 roku uczniowie klas VII i VIII szkół podstawowych z Wisznic, Horodyszcza i Dołholiski z opiekunami: Mirosławą Iwanek - Bortniczuk, Wioletą Duluk, Anetą Guzek, Dorotą Nuszczyk i Tomaszem Babkiewiczem wzięli udział w wycieczce do Lublina. Wyjazd miał na celu połączenie elementów edukacyjnych, historycznych i naukowych z rozrywką, co pozwoliło uczniom zdobyć nowe doświadczenia i pogłębić wiedzę w różnych dziedzinach.
Pierwszym punktem wycieczki było odwiedzenie Państwowego Muzeum na Majdanku. Uczniowie, pod opieką przewodników, mieli okazję zapoznać się z tragiczną historią obozu koncentracyjnego, który funkcjonował podczas II wojny światowej. Wizyta w tym historycznym miejscu była okazją do refleksji nad tragicznymi wydarzeniami sprzed wielu lat. Pod opieką przewodników młodzież poznała historię obozu, a także miała możliwość zobaczenia zachowanych baraków, krematoriów oraz pomników poświęconych pamięci ofiar.
Ta część wycieczki wzbudziła wiele emocji i skłoniła uczestników do głębszego zastanowienia się nad ludzką godnością i koniecznością pielęgnowania pamięci historycznej, aby zapobiec podobnym tragediom w przyszłości.
Kolejnym punktem programu była wizyta w centrum handlowym Plaza, gdzie uczestnicy mieli zaplanowany czas na relaks i regenerację. Po posiłku uczniowie udali się do kina, gdzie obejrzeli film "Transformers". Seans był pełen akcji, spektakularnych efektów specjalnych i dostarczył młodzieży wiele rozrywki, pozwalając im na chwilę odprężenia.
Na zakończenie dnia uczniowie udali się na pokazy fizyczne na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej. Na miejscu mieli okazję wziąć udział w fascynujących eksperymentach z zakresu fizyki, które pokazały, jak nauka może być pasjonująca i pełna niespodzianek.
Największym hitem okazał się pokaz druku 3D, podczas którego można było zobaczyć, jak powstają trójwymiarowe obiekty, a także dowiedzieć się, jakie zastosowania ma ta nowoczesna technologia. Pokazy były nie tylko interesującym doświadczeniem, ale także stanowiły inspirację do dalszego zgłębiania tajników nauki. Niektórzy uczniowie, być może po raz pierwszy, dostrzegli, jak wielki wpływ fizyka ma na otaczający nas świat.
Wycieczka do Lublina była niezwykle wartościowym doświadczeniem. Zrównoważenie edukacji historycznej, rozrywki oraz nauki praktycznej sprawiło, że każdy uczestnik wyniósł z niej coś dla siebie, a wspólnie spędzony czas pozwolił na lepsze poznanie się i budowanie więzi.
Wszyscy wrócili do domów zadowoleni i pełni wrażeń, a nauczyciele podkreślali, że tego typu wyjazdy edukacyjne są niezwykle ważnym elementem procesu kształcenia, który rozwija młodzież nie tylko intelektualnie, ale także emocjonalnie.
(zdjęcia: Klaudia Biełuszka, Anna Karpiuk)